Behandeling van jonge, stotterende kinderen van 2 tot 6 jaar (deel 2, specifiek)

Behandeling van jonge, stotterende kinderen (vanaf 2 tot en met 6 jaar) via de directe stottermodificatiebenadering Kinder Dürfen stottern (Mini-KIDS).

Deel deze pagina

Tip een bekende of vertel de wereld over deze opleiding:

KIDS is een concept voor de directe behandeling van stotterende kinderen van 2 tot 12 jaar. In de cursus zal aandacht worden besteed aan de jonge, stotterende kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar (Mini-KIDS). De afkorting staat voor Kinder dürfen Stottern, oftewel kinderen mogen stotteren. Aan de directe behandeling van stotterende kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar (Schul-KIDS) zal geen aandacht worden besteed in deze cursus.

Deze in Duitsland ontwikkelde aanpak zorgt ervoor dat kinderen ervaren dat zij met stotteren competente, zelfverzekerde sprekers zijn. Mini-KIDS past binnen de benadering gebaseerd op de stottermodificatie van Van Riper voor volwassenen en Dell voor schoolgaande kinderen. Daarnaast past Mini-KIDS binnen de directe therapie met kinderen gericht op vloeiender spraak vanuit het Demands & Capacities Model (RESTART-DCM, 2012).

Mini-KIDS heeft als doel het voorkomen en/of het afbouwen van niet-functionele copingstrategieën (secundaire stottergedragingen) vanuit de boodschap 'Het is oké om te stotteren, stotteren mag'.

Het uiteindelijke doel is vloeiend spreken, met als tussenstap stottermodificatie. Wanneer vloeiend spreken als uiteindelijk doel niet realistisch blijkt, bereikt de logopedie-stottertherapie in ieder geval dat het kind ontspannen stottert zonder negatieve emoties en attitudes.

Daarnaast zullen het kind en zijn familie op een meer open manier en met meer vertrouwen omgaan met stotteren.

Een belangrijk onderdeel van de therapie is de voortdurende betrokkenheid van een ouder en de participatie van beide ouders in de individuele therapie (én bij voorkeur in een groep die ter aanvulling op de individuele therapie van het kind wordt uitgevoerd).


Opleiding


Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor logopedisten en logopedisten-stottertherapeuten met geruime ervaring in onderzoek naar en behandeling van stotteren bij jonge kinderen en hun ouders en reeds beschikken over up-to-date wetenschappelijke en adequate kennis van stotteren.

Inhoud/Curriculum

Deze 2 dagen volgt u samen met de cursisten die de volledige cursus volgen. Deze cursisten hebben een cursusdag over de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen omtrent stotteren en logopedie-stottertherapie gekregen voorafgaand aan deze 2 dagen, zie behandeling van jonge, stotterende kinderen van 2 tot 6 jaar (volledige cursus).

De volgende twee dagen van de cursus, zijn geschikt voor logopedisten en logopedisten-stottertherapeuten met geruime ervaring in onderzoek naar en behandeling van stotteren bij jonge kinderen en hun ouders en reeds beschikken over up-to-date wetenschappelijke en adequate kennis van stotteren. Deze twee dagen worden gebruikt om specifiek in te gaan op de aanpak Mini-KIDS.

Competenties en doelstellingen

Hoofddoelstelling:

De cursist is na de cursus geïnspireerd om de aanpak Mini-KIDS te gebruiken in de eigen praktijksetting, heeft concrete handvatten in handen om onderbouwd/klinisch beredeneerd met deze aanpak te werken met jonge kinderen die stotteren en hun ouders, en is bijgepraat over de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen omtrent stotteren en logopedie-stottertherapie. 

Subdoelstellingen:

Deel I : Deze wordt gegeven op de eerste dag van de 3-daagse volledige cursus!

De cursist legt uit, benoemt, signaleert en analyseert wat risicofactoren zijn voor stotteren.

De cursist signaleert uitlokkende, in stand houdende en verergerende factoren, maakt deze bespreekbaar en intervenieert daar adequaat in bij stotteren.

De cursus weet welke diagnostische instrumenten beschikbaar zijn voor onderzoek naar geobjectiveerde stotterernst en subjectieve stotterernst en stotterlast.

De cursist beschrijft en weet welke reguliere therapiemogelijkheden er in Nederland zijn voor jonge, stotterende kinderen tot zes jaar.

De cursist heeft informatie over werken vanuit het Demands & Capacities Model (Starkweather) en over het Lidcombe Programma. 

Deel II: huidige 2-daagse opleiding (specifiek deel II)

De cursist heeft informatie over de ontwikkeling en achtergrond van de aanpak (Mini-)KIDS: theoretisch denkkader, doelen en uitgangspunten.

De cursist heeft concrete handvatten in handen om onderbouwd/klinishc beredeneerd met deze aanpak te werken met jonge kinderen die stotteren en hun ouders.

De cursist werkt met de evidence-based richtlijn 'Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen' en handelt volgens aanbevelingen.

De cursist adviseert ouders van een jong kind dat stottert (casus) of een controletraject (monitoring) geïndiceerd is, er behandeling moet volgen, of dat een doorverwijzing naar een gespecialiseerde logopedist-stottertherapeut van toepassing is.

De cursist verwoordt wat zijn/haar grenzen zijn bij de behandeling van stotteren bij alle ciëntpopulaties en wanneer hij/zij moet doorverwijzen naar een gespecialiseerde logopedist-stottertherapeut.

De cursist handelt volgens evidence-based practice (EBP) en baseert zijn/haar handelen op wetenschappelijk gefundeerde informatie over stotteren. 

Programma onderdelen

  • Kennis en kunde met betrekking tot Mini-KIDS
  • Werken vanuit de evidence-based richtlijn 'Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen'
  • Overwegingen voor beleid: samenwerking eerstelijns logopedist en logopedist-stottertherapeut
  • Casuïstiek & troubleshooting

Vereiste vooropleiding/werkplek

Logopedisten en logopedisten-stottertherapeuten met geruime ervaring in onderzoek naar en behandeling van stotteren bij jonge kinderen en hun ouders en die reeds beschikken over up-to-date wetenschappelijke en adequate kennis van stotteren. Deze twee dagen worden gebruikt om specifiek in te gaan op de aanpak Mini-KIDS.

Betaling en Fiscus

€ 425,-  inclusief koffie/thee/lunch

Betaling:
Bij opleidingen met een investering boven de € 1100,- is bij Breederode Hogeschool betaling in termijnen mogelijk.

Particulier:
Voor particulieren geldt voor de kosten van een training of opleiding een fiscaal maximale aftrek van € 15.000,- met een drempel van €250,-.

Heeft u een WW-uitkering en bent u 50 jaar of ouder, dan komt u wellicht in aanmerking voor een scholingsvoucher (max. € 1000,-) van het UWV.

Zakelijk:
Bedrijven kunnen de kosten van een training of opleiding integraal als zakelijke kosten opvoeren.




Praktisch


Data en omvang

Rotterdam 10 en 11 april 2019
Omvang 2 dagen

Tijd

08.30 - 17.00 uur

Leslocatie

Wijnhaven 42 te Rotterdam

Studiebelasting

Totaal 21 uur, 18 uur contacttijd en 3 uur voorbereidingstijd

Beoordeling

Accreditatie via de stichting ADAP: 14 punten

Docent

Onze docenten zijn allen specialist in het werkveld

Deelnemers

Maximaal 18

Investering

€ 425,- inclusief koffie/thee/lunch 



Vragen?

Voor eventuele vragen over deze opleiding kunt u contact opnemen met de programmaleider(s)

Aernout Visser MSc.
Aernout Visser MSc.
voorlichting@breederode.nl
010-3042340

Breederode Hogeschool

Wijnhaven 42
3011 WS
Rotterdam
010 - 304 23 40
Net als andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze site voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Door gebruik te maken van onze website en onze diensten, gaat u akkoord met onze disclaimer en privacyverklaring.
Melding sluiten