← Terug
  • Domein: Logopedie
  • Locatie: Rotterdam

    Behandeling van stotterende kinderen (6-12 jaar) via de aanpak Kindern dürfen stottern (Schul-KIDS)

    Behandeling van stotterende kinderen (vanaf 6-12 jaar) via de directe stottermodificatiebenadering Kinder dürfen stottern (Schul-KIDS).

    • Te volgen in Rotterdam.

    KIDS is een concept voor de directe behandeling van stotterende kinderen van 2 tot 12 jaar. In de cursus wordt aandacht  besteed aan de directe behandeling van stotterende kinderen in de basisschoolleeftijd van 6 tot en met 12 jaar (Schul-KIDS). De afkorting staat voor Kinder dürfen Stottern, oftewel kinderen mogen stotteren. 

    Deze in Duitsland ontwikkelde aanpak zorgt ervoor dat kinderen ervaren dat zij met stotteren competente, zelfverzekerde sprekers zijn. Schul-KIDS past met deze aanpak binnen de benadering   van Van Riper voor volwassenen en Dell voor schoolgaande kinderen. 

    Schul-KIDS heeft als doel het voorkomen en/of het afbouwen van niet-functionele copingstrategieën (secundaire stottergedragingen) vanuit de boodschap ‘Het is oké om te stotteren, stotteren mag’. Het stotteren wordt toegelaten, zowel door de kinderen zelf als door de omgeving van de kinderen.
    Het uiteindelijke doel is vloeiend spreken, met als tussenstap stottermodificatie. Wanneer vloeiend spreken als uiteindelijk doel niet realistisch blijkt, bereikt de logopedie-stottertherapie in ieder geval dat het kind ontspannen stottert zonder negatieve emoties, attitudes en reacties.
    Daarnaast zullen het kind en zijn familie op een meer open manier en met meer vertrouwen omgaan met stotteren. 

    Als gevolg van het niveau van ontwikkeling en het leven van schoolkinderen wordt de focus bij schoolgaande kinderen - met inbegrip van het milieu – gericht op het werk met het kind zelf. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van de therapie, de voortdurende betrokkenheid van de ouders.

    • Opleiding
      • Inhoud/Curriculum

        Algemene onderwerpen

        • Klinisch Werkmodel Stotteren
        • Assessment
        • Kennis en kunde met betrekking tot Schul-KIDS
        • Werken vanuit de evidence-based richtlijn ‘Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen’
        • Overwegingen voor beleid: samenwerking eerstelijns logopedist en logopedist-stottertherapeut
        • Casuïstiek & troubleshooting
      • Competenties en Doelstellingen

        Hoofddoelstelling:
        De cursist is na de cursus geïnspireerd om de aanpak Schul-KIDS te gebruiken in de eigen praktijksetting en heeft concrete handvatten om onderbouwd/klinisch beredeneerd met deze aanpak te werken met kinderen die stotteren en hun ouders. 

        Subdoelstellingen:
        De cursist heeft informatie over de ontwikkeling en achtergrond van de aanpak (Schul-)KIDS: theoretisch denkkader, doelen, uitgangspunten, assessment en structuur van de aanpak.
        De cursist heeft concrete handvatten in handen om onderbouwd/klinisch beredeneerd met deze aanpak te werken met kinderen die stotteren en hun ouders.
        De cursist werkt met de evidence-based richtlijn ‘Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen’ en handelt volgens de aanbevelingen voor kinderen vanaf 6 jaar.
        De cursist handelt volgens evidence-based practice (EBP) en baseert zijn/haar handelen op wetenschappelijk gefundeerde informatie over stotteren.

      • Studiebelasting

        De studiebelasting voor de twee bijeenkomsten bedraagt in totaal 19 uur studiebelasting. Dit is opgebouwd uit 16 uur contacttijd (8 uur per bijeenkomst) en 3 uur voorbereidingstijd (waarvan één uur per bijeenkomst).

      • Beoordeling

        Na afronding van deze cursus ontvang je een certificaat.
        Accreditatie wordt aangevraagd voor deze cursus via de stichting ADAP
      • Onze docenten

        Lesley Bosschaart
        Lesley Bosschaart is sinds juli 2011 werkzaam als logopedist in Stottercentrum Rotterdam. Hij heeft in juli 2012 de ‘European Clinical Specialization in Fluency Disorders’ (ECSF), de Europese opleiding tot logopedist-stottertherapeut behaald en met succes afgerond. Na afronding van de ECSF is Lesley verder gegaan met de Nederlandse variant, de NVST-opleiding. Ook werkt Lesley als docent 'Vloeiendheidsstoornissen' binnen de opleiding Logopedie van de Hogeschool Rotterdam.

        Veerle Waelkens
        Veerle Waelkens is sinds 1989 werkzaam als logopedist.  Zij heeft meer dan 20 jaar ervaring met onderzoek naar, en de behandeling van ontwikkelingsstoornissen (spraak- en taalstoornissen) en vloeiendheidsstoornissen (stotteren en broddelen, spreekangst). In 1999 heeft zij het postgraduaat “Stottertherapeut” gevolgd en succesvol afgerond. Tevens is zij lector aan de opleiding Bachelor in de Logopedie sinds 2003 voor de opleidingsonderdelen spreekvloeiendheidsstoornissen, diagnostisch handelen , communicatieve vaardigheden en professionele ontwikkeling (Arteveldehogeschool, lid van de associatie UGent). Ook is zij lector aan de opleiding ECSF (European Clinical Specialization in Fluency).
      • Incompanytraject

        Heb je liever maatwerk voor je bedrijf? Breederode Hogeschool biedt deze scholing ook aan als incompanytraject. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
    • Toelating
      • Doelgroep

        De cursus is geschikt voor logopedisten en logopedisten-stottertherapeuten met geruime ervaring in onderzoek naar en behandeling van stotteren bij kinderen en hun ouders en/of de cursus Mini-KIDS reeds hebben gevolgd. Kennis van de ontwikkeling van stotterende kinderen van 2-6 jaar is vereiste om deel te kunnen nemen aan deze cursus. Deze twee bijeenkomsten worden gebruikt om specifiek in te gaan op het theoretisch denkkader, doelen, uitgangspunten bij kinderen van 6-12 jaar, bijbehorend assessment en structuur van de aanpak Schul-KIDS. Er is veel gelegenheid voor oefenen en discussie.

    • Praktisch
      • Data en omvang

        Rotterdam 14 en 15 oktober 2020

        Omvang 2 bijeenkomsten
      • Tijd

        08.30 - 17.00 uur
      • Leslocatie

        Wijnhaven 36
        3011 WS, Rotterdam
      • Investering

        € 425,-
      • Betaling en fiscus

        Particulier
        Voor particulieren geldt voor de kosten van een training of opleiding een fiscaal maximale aftrek van € 15.000,- met een drempel van € 250,-.

        Zakelijk
        Bedrijven kunnen de kosten van een training of opleiding integraal als zakelijke kosten opvoeren. 

         

      • Vragen?

        Voor eventuele vragen over deze opleiding kun je contact opnemen met de programmaleider.

        Aernout Visser MSc.
        Aernout Visser MSc.
        voorlichting@breederode.nl
        010-3042340
    • Te volgen in Rotterdam.

    Schrijf je vandaag nog in voor deze scholing!

    Inschrijven
    Net als andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze site voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Door gebruik te maken van onze website en onze diensten, gaat u akkoord met onze disclaimer en privacyverklaring.
    Melding sluiten