← Terug
  • Domein: Logopedie
  • Locatie: Rotterdam

    Behandeling van stotterende kinderen (6-12 jaar)Via de aanpak Kindern dürfen stottern (Schul-KIDS)

    Behandeling van stotterende kinderen (vanaf 6-12 jaar) via de directe stottermodificatiebenadering Kinder dürfen stottern (Schul-KIDS).

    • Te volgen in Rotterdam.
    • In het kort
      • Introductie

        KIDS is een concept voor de directe behandeling van stotterende kinderen van 2 tot 12 jaar. In de cursus wordt aandacht  besteed aan de directe behandeling van stotterende kinderen in de basisschoolleeftijd van 6 tot en met 12 jaar (Schul-KIDS). De afkorting staat voor Kinder dürfen Stottern, oftewel kinderen mogen stotteren. 

        Deze in Duitsland ontwikkelde aanpak zorgt ervoor dat kinderen ervaren dat zij met stotteren competente, zelfverzekerde sprekers zijn. Schul-KIDS past met deze aanpak binnen de benadering   van Van Riper voor volwassenen en Dell voor schoolgaande kinderen. 

        Schul-KIDS heeft als doel het voorkomen en/of het afbouwen van niet-functionele copingstrategieën (secundaire stottergedragingen) vanuit de boodschap ‘Het is oké om te stotteren, stotteren mag’. Het stotteren wordt toegelaten, zowel door de kinderen zelf als door de omgeving van de kinderen.
        Het uiteindelijke doel is vloeiend spreken, met als tussenstap stottermodificatie. Wanneer vloeiend spreken als uiteindelijk doel niet realistisch blijkt, bereikt de logopedie-stottertherapie in ieder geval dat het kind ontspannen stottert zonder negatieve emoties, attitudes en reacties.
        Daarnaast zullen het kind en zijn familie op een meer open manier en met meer vertrouwen omgaan met stotteren. 

        Als gevolg van het niveau van ontwikkeling en het leven van schoolkinderen wordt de focus bij schoolgaande kinderen - met inbegrip van het milieu – gericht op het werk met het kind zelf. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van de therapie, de voortdurende betrokkenheid van de ouders.

    • Opleiding
      • Inhoud/Curriculum

        Algemene onderwerpen

        • Klinisch Werkmodel Stotteren
        • Assessment
        • Kennis en kunde met betrekking tot Schul-KIDS
        • Werken vanuit de evidence-based richtlijn ‘Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen’
        • Overwegingen voor beleid: samenwerking eerstelijns logopedist en logopedist-stottertherapeut
        • Casuïstiek & troubleshooting
      • Competenties en Doelstellingen

        Hoofddoelstelling:
        De cursist is na de cursus geïnspireerd om de aanpak Schul-KIDS te gebruiken in de eigen praktijksetting en heeft concrete handvatten om onderbouwd/klinisch beredeneerd met deze aanpak te werken met kinderen die stotteren en hun ouders. 

        Subdoelstellingen:
        De cursist heeft informatie over de ontwikkeling en achtergrond van de aanpak (Schul-)KIDS: theoretisch denkkader, doelen, uitgangspunten, assessment en structuur van de aanpak.
        De cursist heeft concrete handvatten in handen om onderbouwd/klinisch beredeneerd met deze aanpak te werken met kinderen die stotteren en hun ouders.
        De cursist werkt met de evidence-based richtlijn ‘Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen’ en handelt volgens de aanbevelingen voor kinderen vanaf 6 jaar.
        De cursist handelt volgens evidence-based practice (EBP) en baseert zijn/haar handelen op wetenschappelijk gefundeerde informatie over stotteren.

      • Studiebelasting

        De studiebelasting voor de twee bijeenkomsten bedraagt in totaal 19 uur studiebelasting. Dit is opgebouwd uit 16 uur contacttijd (8 uur per bijeenkomst) en 3 uur voorbereidingstijd (waarvan één uur per bijeenkomst).

      • Beoordeling

        Na afronding van deze cursus ontvang je een certificaat.
        Accreditatie wordt aangevraagd voor deze cursus via de stichting ADAP
      • Onze docenten

        Veerle Waelkens
        Veerle Waelkens is sinds 1989 werkzaam als logopedist.  Zij heeft meer dan 20 jaar ervaring met onderzoek naar, en de behandeling van ontwikkelingsstoornissen (spraak- en taalstoornissen) en vloeiendheidsstoornissen (stotteren en broddelen, spreekangst). In 1999 heeft zij het postgraduaat “Stottertherapeut” gevolgd en succesvol afgerond. Tevens is zij lector aan de opleiding Bachelor in de Logopedie sinds 2003 voor de opleidingsonderdelen spreekvloeiendheidsstoornissen, diagnostisch handelen , communicatieve vaardigheden en professionele ontwikkeling (Arteveldehogeschool, lid van de associatie UGent). Ook is zij lector aan de opleiding ECSF (European Clinical Specialization in Fluency).
      • Maatwerk- en incompanytrajecten

        Heb je liever maatwerk voor je bedrijf? Breederode Hogeschool biedt deze scholing ook aan als incompanytraject. Vul hiervoor ons contactformulier in en wij nemen contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.
    • Toelating
      • Doelgroep

        De cursus is geschikt voor logopedisten en logopedisten-stottertherapeuten met geruime ervaring in onderzoek naar en behandeling van stotteren bij kinderen en hun ouders en/of de cursus Mini-KIDS reeds hebben gevolgd. Kennis van de ontwikkeling van stotterende kinderen van 2-6 jaar is vereiste om deel te kunnen nemen aan deze cursus. Deze twee bijeenkomsten worden gebruikt om specifiek in te gaan op het theoretisch denkkader, doelen, uitgangspunten bij kinderen van 6-12 jaar, bijbehorend assessment en structuur van de aanpak Schul-KIDS. Er is veel gelegenheid voor oefenen en discussie.

    • Praktisch
      • Data en omvang

        Rotterdam datum volgt

        Omvang 2 bijeenkomsten
      • Tijd

        08.30 - 17.00 uur
      • Leslocatie

        Wijnhaven 36
        3011 WS, Rotterdam
      • Kosten

        € 425,-
      • Betaling en fiscus

        Particulier
        Voor particulieren geldt voor de kosten van een training of opleiding een fiscaal maximale aftrek van € 15.000,- met een drempel van € 250,-.

        Zakelijk
        Bedrijven kunnen de kosten van een training of opleiding integraal als zakelijke kosten opvoeren. 

         

      • Maatwerk en incompany

        Heb je liever maatwerk voor je bedrijf? Breederode Hogeschool biedt deze scholing ook aan als incompanytraject. Vul hiervoor ons contactformulier in en wij nemen contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.
      • Vragen?

        Voor eventuele vragen over deze opleiding kun je contact opnemen met de programmaleider via onderstaand telefoonnummer, e-mailadres of via ons contactformulier.

        Aernout Visser MSc.
        Aernout Visser MSc.
        info@breederode.nl
        010-3042340
    • Te volgen in Rotterdam.
    Heb je liever maatwerk voor je bedrijf? Breederode Hogeschool biedt deze scholing ook aan als incompanytraject.
    Behandeling van stotterende kinderen (6-12 jaar)
    Inschrijven

    Cookies op deze website

    Als je onze website bezoekt, worden er cookies geplaatst op je computer. We plaatsen cookies voor het bijhouden van statistieken en om jouw voorkeuren op te slaan maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties) en voor het tonen van social media content. Door op 'Alle cookies toestaan' te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. Als je op 'Zelf instellen' klikt kun je zelf kiezen welke cookies je accepteert.
    Meer informatie

    Cookies zelf instellen

    Functionele cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

    Statistische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo kunnen we onze website steeds blijven verbeteren. We verzamelen deze data anoniem.

    We gebruiken marketingcookies om bezoekers van onze website (waaronder jij dus) relevante advertenties te kunnen tonen op andere (externe) websites. Marketingcookies delen informatie over jouw surfgedrag op onze website met advertentieplatformen zoals Google en Facebook.