Als Praktijkopleider (NLQF-niveau 6) hou je je zich bezig met het opleidingsbeleid in de stage-organisatie en begeleiding en coaching van studenten en werkbegeleiders.
Je bent verantwoordelijk voor de vertaling van dit beleid naar de dagelijkse begeleiding van studenten op de afdelingen. Het werk van de praktijkopleider/praktijkbegeleider vraagt om competenties op verschillende terreinen. De professionals die de opleiding tot praktijkopleider/praktijkbegeleider hebben voltooid zijn hierdoor uitstekend inzetbaar als gekwalificeerde krachten bij begeleiding en coaching van studenten/leerlingen en werkbegeleiders. Na afronding van de opleiding ontvang je een diploma met waardering op NLQF-niveau 6.
Deze geaccrediteerde opleiding biedt je de kans om de juiste competenties en beroepsattitude te ontwikkelen, die nodig zijn voor een optimale beroepsuitoefening.
De opleiding is competentiegericht en – in samenwerking met het werkveld – ontwikkeld. Door gebruik te maken van actuele praktijkgerichte opdrachten sluit de studie naadloos aan op de praktijk. Inspirerende lessen en samenwerking met professionals uit de praktijk belichten de verschillende aspecten van het vakgebied, waardoor je uitstekend opgeleid wordt om in de praktijk op de juiste wijze begeleidings- en coachingsvaardigheden toe te passen. Intervisiebijeenkomsten maken een belangrijk deel uit van de opleiding. Hierin worden probleemsituaties in de persoonlijke werkuitvoering besproken. De opleiding brengt je in een actief leerproces waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het creëren van leermomenten in de praktijk.
Bij de ontwikkeling en de uitvoering van de opleiding Praktijkopleider/ Praktijkbegeleider in Gezondheidszorg & Welzijn staat het competentieprofiel van Praktijkopleider in gezondheidszorg en welzijn centraal. Dit competentieprofiel is door ons speciaal ontwikkeld voor deze opleiding op hbo-niveau op basis van de CanMEDS-rollen (Zorgverlener, Communicator, Samenwerkingspartner, Reflectieve professional, Gezondheidsbevorderaar, Organisator, Kwaliteitsbevorderaar).
De modules binnen deze opleiding zijn geclusterd in thema's:
Thema 1:
Module Werkbegeleiding
Binnen de module Werkbegeleiding coördineer, organiseer en evalueer je het leerproces van de student als een continue en integraal proces. Je draagt bij aan een effectieve, multidisciplinaire samenwerking of afstemming in de regio.
Daarnaast inventariseer en interpreteer je de manieren van werkbegeleiding. Je maakt m.b.v. EBP-instrumenten een analyse van de kwaliteit van de werkbegeleiding. Op basis van deze analyse schrijf je een verbetervoorstel en een implementatieplan. Je draagt er zorg voor dat je minimaal één interventie uit het implementatieplan uitvoert.
Module BPV
Binnen de module BPV leer je een BPV-plan op zodanige wijze opstellen dat alle leeraspecten van de leerling/student worden belicht. Je leert een BPV-plan bijstellen gericht op de individuele leervorderingen, gezondheid en gemoedstoestand van de student en levert een bijdrage aan de uitvoering en evaluatie van het BPV-plan als onderdeel van systematische kwaliteitsverbetering.
Module Positioneren
In de rol van praktijkopleider toon je een levenslange leerhouding en destilleer je leermogelijkheden uit de eigen beroepspraktijk met behulp van het juiste instrument. Je organiseert en coördineert informatiebijeenkomsten op instellingsniveau en voor de regio. Je werkt effectief en doelmatig binnen de organisatie, de regio en landelijk en handelt binnen de eigen grenzen van wet- en regelgeving binnen het leerbedrijf en vanuit de normen en waarden zoals beschreven in de beroepscode.
Thema 2:
Module Pedagogiek
Binnen de module Pedagogiek ondersteun en bevorder je de beroepsdeskundigheid van de werkbegeleider en de student door te leren coachen op de zelfverantwoordelijkheid en het leerproces van de student. Je leert beslissingen te nemen op basis van het best beschikbare bewijs (Evidence Based Practice).
Module Didactiek
Je past interventies toe volgens de professionele standaarden en de ethische normen en het best verkregen bewijs (transparantie) en stelt je communicatie hierop af. Je communiceert op methodische wijze met de student en afgestemd op culturele, levensbeschouwelijke en sociale aspecten en situationele omstandigheden. Je analyseert, bestudeert en toetst (wetenschappelijke nationale en internationale) literatuur op toepasbaarheid binnen de eigen beroepspraktijk.
Thema 3:
Module Coachen
Je leert in de rol van praktijkopleider op methodische wijze communiceren met de student, afgestemd op culturele, levensbeschouwelijke- en sociale aspecten en situationele omstandigheden. Je leert als praktijkopleider de student in staat te stellen de eigen grenzen, mogelijkheden en onmogelijkheden aan te geven met betrekking tot het leerproces. Daarnaast ondersteun en bevorder je veranderingsprocessen bij de student door middel van coaching en begeleiding.
Module Intervisie en portfolio
Binnen de module Intervisie en portfolio lever je een constructieve bijdrage aan het oplossen van knelpunten in de samenwerking en leer je ethische vraagstukken en morele dilemma’s herkennen met betrekking tot beroepsmatig handelen en maak je deze bespreekbaar.
Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) is onafhankelijk, wordt ondersteund en gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en de Europese Commissie (dit in tegenstelling tot CPION) en geeft duidelijkheid en zekerheid over het niveau van opleidingen. Het NLQF is afgeleid van het EQF, het Europees Kwalificatieraamwerk. Het ministerie van OC&W streeft ernaar om in de toekomst alle relevante opleidingen van een NLQF-kwalificatie te voorzien.
Werkgevers kunnen zo de juiste mensen aannemen en de juiste scholing aanbieden aan werknemers. Werknemers kunnen aantonen wat zij waard zijn.
Het NLQF telt acht niveaus en beschrijft per niveau de bijbehorende kennis en vaardigheden en de mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
SectorplanPlus is een subsidieregeling voor werkgevers in de zorg om een extra impuls aan scholing te kunnen geven. SectorplanPlus geniet grote belangstelling van zorgwerkgevers.
Scholing is belangrijk voor medewerkers om nieuwe medewerkers een goede start te bieden en medewerkers die al in dienst zijn zich te kunnen ontwikkelen. De scholingsimpuls van SectorplanPlus investeert in opscholing van medewerkers zodat werkgevers intern doorlopende leerlijnen kunnen aanbieden.
Kijk voor meer informatie op www.sectorplanplus.nl.
Deze opleiding is geschikt voor verpleegkundigen die afkomstig zijn uit ziekenhuizen, verpleeg- of verzorgingshuizen of andere zorginstellingen met een opleidingsfunctie. De opleiding is zeker ook toegankelijk voor andere beroepsgroepen in de gezondheidszorg en welzijn die hun ervaring op het gebied van begeleiding en coaching van studenten/leerlingen willen vergroten en daarmee hun positie op de arbeidsmarkt willen versterken.
Haal je je hbo-assessment niet? Dan heb je de mogelijkheid om je POG-diploma te behalen zonder waardering op NLQF-niveau 6.
Heb je een andere vooropleiding en denk je toelaatbaar te zijn?
Stuur dan je cv en een korte motivatie naar info@breederode.nl. We kunnen dan aan de hand van jouw werkervaring en vooropleiding bepalen of je aan de opleiding kunt deelnemen.
Bij aanvang van de opleiding dien je werkzaam te zijn als praktijkopleider/praktijkbegeleider of binnen afzienbare tijd als praktijkopleider/praktijkbegeleider aangesteld te worden, zodat je in de gelegenheid bent praktijkopdrachten uit te voeren. Indien je (nog) niet als praktijkopleider/praktijkbegeleider werkzaam bent, dien je een stage regelen voor 8 uur per week als praktijkopleider, om deel te kunnen nemen aan de opleiding.
2023
Apeldoorn start 8 november 2023 (Les op woensdag)
2024
Online start 23 mei 2024 (Les op donderdag)
Amstelveen start 7 mei 2024 (Les op dinsdag)
Rotterdam start 15 mei 2024 (Les op woensdag)
Apeldoorn start 27 mei 2024 (Les op maandag)
Doorgaans heb je een keer per twee weken les. Het rooster ontvang je ongeveer een maand voor de start van de opleiding.
Omvang 18 bijeenkomsten in 1 jaar
Voor eventuele vragen over deze opleiding kun je contact opnemen met de programmaleider via onderstaand telefoonnummer, e-mailadres of via ons contactformulier.