Tijdens de opleiding leer je all-round, praktisch en evidence based kinderen onderzoeken en behandelen. Je staat midden in het werkveld van de kinderfysiotherapiepraktijk.
Laat ons je de Domeinfolder Kinderfysiotherapie per mail toesturen met daarin alle informatie over onze kinderfysiotherapie-scholingen.
Download de folderTijdens de Master Kinderfysiotherapie leer je kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar evidence based onderzoeken en behandelen rondom het bewegend functioneren. Je verwerft actuele kennis over de ontwikkeling van kinderen en jongeren en leert specifieke aandoeningen per leeftijdscategorie herkennen, onderzoeken en behandelen. Tijdens de opleiding leer je het werkveld van de kinderfysiotherapeut uitstekend kennen en ontwikkel je de juiste competenties om met de kinderen en jongeren, hun ouders/verzorgers en alle andere betrokkenen te communiceren. Kinderfysiotherapie is een vak in ontwikkeling, je leert tijdens de opleiding wetenschappelijke artikelen lezen, op waarde te schatten, de link met de praktijk te leggen en zelf relevant onderzoek doen. Je legt de basis voor een traject van life-long-learning!
Competentieprofiel
De Master Kinderfysiotherapie is competentiegericht en voldoet volledig aan het meest recente Beroepsprofiel Kinderfysiotherapeut. Alle competenties zijn geordend volgens de zeven competentiegebieden van het CanMEDS-model: Kinderfysiotherapeutisch handelen, Communiceren, Samenwerken, Kennis delen en wetenschap beoefenen, Maatschappelijk handelen, Organiseren en Professioneel handelen. Dit beroepsprofiel kun je terugvinden via Beroepsprofiel Kinderfysiotherapeut.
Programma inhoud
De samenhang van het programma is gebaseerd op drie ontwikkelingsgebieden en op inhoudelijke thema’s. Samen geven deze het onderwijs richting en focus en het aanleren van alle competenties uit het beroepsprofiel staat centraal. De ontwikkelingsgebieden lopen parallel aan elkaar en ondersteunen elkaar bij de competentieontwikkeling van de student. Het curriculum kent een logische en evenwichtige opbouw over de drie studiejaren.
De ontwikkelingsgebieden zijn als volgt benoemd:
In de beroepsinhoudelijke ontwikkelingslijn staat de dagelijkse beroepspraktijk van een kinderfysiotherapeut centraal. Deze praktijk wordt gekarakteriseerd door het contact met kinderen en jongeren die belemmeringen ervaren bij het bewegend functioneren. Masteropgeleide kinderfysiotherapeuten bieden hierbij verantwoorde en effectieve hulp bij deze problemen. De opleiding hanteert in deze leerlijn de Body Of Knowledge en Skills (BOKS) die is opgesteld door de NVFK. De bijbehorende vaardigheden worden uitgebreid geoefend. Ten behoeve van het ontwikkelen van de praktijkvaardigheden loop je stage. Stage vindt plaats bij een ervaren master kinderfysiotherapeut.
Bij de professioneel persoonlijke ontwikkeling staat het zelfsturend leren centraal. Je wordt gestimuleerd tot het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen professionele ontwikkeling. Je stelt voor jezelf doelen voor de korte en lange termijn waardoor je op die manier de regie over je studieloopbaan kunt houden. Er wordt van jou gedurende de studie een steeds grotere mate van zelfstandigheid verwacht. Naast het inhoudelijke onderwijs (professionalisering, adviseurschap, kwaliteitszorg en projectmanagement) vinden er intervisiebijeenkomsten en gesprekken met de studieloopbaancoach (SLC) plaats. Je leert na te denken over kansen en mogelijkheden om jezelf als kinderfysiotherapeut te profileren en met je eigen specifieke meerwaarde verbeteringen in de huidige zorg voor kinderen en jongeren met bewegingsgerelateerde gezondheidsproblemen tot stand te brengen.
De wetenschappelijke ontwikkeling bestaat uit het ontwikkelen van competenties die je in staat stellen de bevindingen uit relevant wetenschappelijk onderzoek op waarde te schatten. Je leert deze bevindingen te integreren met eigen ervaringen samen met de waarden en wensen van patiënten om zo te komen tot optimale evidence based zorg. Daarnaast ontwikkel je de juiste wetenschappelijke competenties om te kunnen participeren in het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. Om dit te bereiken zijn het kritisch beoordelen van wetenschappelijke bevindingen en het ontwikkelen van een wetenschappelijke houding in het hele curriculum geïntegreerd om het uiteindelijke masterniveau te behalen. Op deze wijze beschik je als masteropgeleide kinderfysiotherapeut over de essentiële bouwstenen om kritisch op de praktijk te kunnen reflecteren, innovaties te kunnen bedenken en implementatietrajecten te kunnen beoordelen.
De opleiding is per studiejaar opgedeeld in modules. In totaal bestaat de opleiding uit 9 modules:
Module 1 (jaar 1)
Normale ontwikkeling en motorisch leren (motorisch, sociaal-emotioneel, spraak-taal, groei)
Onderwerpen:
Module 2 (jaar 1)
0 jaar – loslopen
Onderwerpen:
Module 3 (jaar 1)
2 – 4 jaar
Onderwerpen:
Module 4 (jaar 2)
Basisschoolleeftijd 4 – 6 jaar
Onderwerpen:
Module 5 (jaar 2)
Basisschoolleeftijd 7 – 11 jaar
Onderwerpen:
Module 6 (jaar 2)
Voortgezet onderwijs leeftijd 12 – 18 jaar
Onderwerpen:
Module 8 - verdiepingsmodule 1 (jaar 3)
In deze module wordt een onderwerp naar keuze wordt gevolgd, waardoor er inhoudelijk op kennis en vaardigheden een verdieping ontstaat, die uitstijgt boven het niveau van de reguliere modules.
Module 9 - verdiepingsmodule 2 (jaar 3)
In deze module wordt een onderwerp naar keuze wordt gevolgd, waardoor er inhoudelijk op kennis en vaardigheden een verdieping ontstaat, die uitstijgt boven het niveau van de reguliere modules.
De vormgeving van het programma draagt bij aan de realisatie van de beoogde leerresultaten. Breederode Hogeschool streeft voor al haar opleidingen naar kleinschalig, laagdrempelig, actueel en kwaliteitsgericht onderwijs. Van studenten wordt vanaf de eerste bijeenkomst verwacht dat zij een actieve rol nemen in de vormgeving van hun eigen leerproces. Het verwerven van competenties is een ontwikkelingsproces waarbij nieuwe ervaringen bewust worden gerelateerd aan eerder opgedane ervaringen, zodat er bewuste keuzes worden gemaakt voor het verdere verloop van de studie. Op deze manier construeert de student eigen kennis: bij dit proces wordt actief geleerd, wat mogelijk gemaakt wordt door een krachtige leeromgeving. Het didactische model sluit hierop aan doordat de volgende uitgangspunten centraal staan:
Studenten die de Master Kinderfysiotherapie volgen bij Breederode Hogeschool doen tijdens hun opleiding wetenschappelijk onderzoek en schrijven een masterthesis.
Alle onderzoeken en projecten waar Breederode Hogeschool aan meewerkt staan ten dienste van het kind en de kinderfysiotherapie. Naast onderzoeksvragen gericht op kinderfysiotherapeutische zorg, meetinstrumenten en patiëntgroepen wil Breederode Hogeschool een bijdrage leveren aan het fundament van het vak kinderfysiotherapie. Dit vak bestaat voor een groot deel uit de motorische ontwikkeling en het motorisch leren. De visie op motorische ontwikkeling en motorisch leren bepaalt in grote mate de visie op het kinderfysiotherapeutische onderzoek en de behandeling van een kind met een hulpvraag. Hierin is de Master Kinderfysiotherapie van Breederode Hogeschool onderscheidend.
Voor de onderzoeksprojecten werken we samen met het RadboudMC (motorisch leren) en het Follow You Project van Hogeschool Amsterdam (onderzoek bij kinderen met een chronische (bindweefsel)aandoening). Daarnaast lopen er projecten als onderzoek naar de motorische ontwikkeling van kinderen met heupdysplasie in het Erasmus MC en LUMC. Nieuwe ontwikkelingen zoals e-health kunnen zomaar tot een nieuw onderzoeksproject leiden.
Er wordt op verschillende wijzen getoetst op kennis en vaardigheden. Toegepaste kennis wordt bijvoorbeeld getoetst d.m.v. casustoetsen. Vaardigheden worden getoetst d.m.v. het portfolio assessment. Alle toetsing staat ten dienste van het leerproces van de student.
Iedere student heeft een eigen studieloopbaancoach (SLC). Deze coach houdt, gezamenlijk met de student, de studieresultaten in de gaten.
Wanneer ben je geslaagd?De studiebelasting bedraagt gemiddeld 15-20 uur per week (inclusief bijeenkomsten en stage).
Deze opleiding is NVAO geaccrediteerd. Na afronding van deze opleiding ontvang je het diploma:
Master Kinderfysiotherapeut - Master of Science (MSc.).
Hiermee is registratie mogelijk in het:
Breederode Hogeschool heeft hoog gekwalificeerde docenten welke minimaal een Master Degree hebben en waarvan een groot aantal is gepromoveerd. Vaardigheidsdocenten zijn geselecteerd op hun excellente vaardigheidsniveau en het verzorgen en begeleiden het vaardigheidsonderwijs. Iedere docent excelleert in zijn vakgebied, heeft een gedegen klinische ervaring en is werkzaam als kinderfysiotherapeut, medisch specialist of hoogleraar. Coaches zijn tevens docenten en zijn werkzaam in de praktijk. De relatie met de dagelijkse beroepspraktijk is de rode draad door het gehele curriculum.
Binnen deze opleiding wordt o.a. les gegeven door:
Deze opleiding is op master-niveau.
Je kunt deelnemen aan deze opleiding als je beschikt over:
Heb je een andere vooropleiding en denk je toelaatbaar te zijn?
Stuur dan je cv en een korte motivatie naar info@breederode.nl. We kunnen dan aan de hand van jouw werkervaring en vooropleiding bepalen of je aan de opleiding kunt deelnemen.
Vereiste stageplek/ werkplek
Vanaf module 2 is het verplicht, gedurende jaar 1 en 2 van de opleiding, om 21 dagen per jaar stage te lopen onder begeleiding van een geregistreerd (master) kinderfysiotherapeut. In jaar 3 loop je in totaal 14 dagen stage. Elke student heeft een eigen praktijkbegeleider in de beroepspraktijk. De praktijkbegeleider is een ervaren (master) kinderfysiotherapeut.
De stageplek wordt door de student zelf georganiseerd middels sollicitatie of stageaanvraag. Kun je zelf geen stageplek vinden? Neem dan contact met ons op. Breederode Hogeschool wordt regelmatig benaderd met het aanbod van stageplekken en wie weet kunnen wij je helpen!
Voor eventuele vragen over deze opleiding kun je contact opnemen met de programmaleider via onderstaand telefoonnummer, e-mailadres of via ons contactformulier.