Wil jij als hbo-zorgprofessional in één jaar je POH-diploma halen? Dat kan bij Breederode Hogeschool!
Als POH ondersteun je de huisarts bij de zorg aan patiënten met een chronische aandoening. Deze opleiding helpt jou om de huisarts op bekwame wijze te ondersteunen binnen de zorgverlening van de patiënten met chronische aandoeningen. Je organiseert een eigen spreekuur en geeft patiënten voorlichting en educatie.
Onze unieke, praktijkgerichte opleiding onderscheidt zich op een aantal aspecten:
Download hier de Domeinfolder Huisartsenzorg met daarin alle informatie over onze huisartsenzorg-scholingen.
Download de folderBij ons volg je een hybride vorm van onderwijs: fysieke bijeenkomsten waar nodig en online waar mogelijk. Daarmee is het onderwijs helemaal van deze tijd. Tijdens de lessen is er veel ruimte voor het toepassen van die theorie in de praktijk.
Als Praktijkondersteuner Huisartsenzorg (POH) ben je werkzaam in de eerstelijnszorg en ondersteun je de huisarts bij de medische zaken en zorg aan patiënten met een chronische aandoening zoals Diabetes Mellitus, CVRM en Astma/COPD. Dit doe je volgens gebruikelijke richtlijnen tijdens een eigen georganiseerd spreekuur waarbij je controles en lichamelijk onderzoek uitvoert. Daarnaast is er aandacht voor ouderenzorg. Ook geef je de patiënt voorlichting en educatie, leg je huisbezoeken af en beantwoord je de vragen van de patiënten. Je leert hoe patiënten met (de gevolgen van) hun ziekte kunnen omgaan en bespreekt hoe jij als POH daar ondersteuning in kunt bieden. Jij bent de verbindende schakel tussen verschillende zorgverleners. Maar ook binnen de praktijk speel je een belangrijke rol, je houdt je namelijk ook bezig met het verbeteren van de kwaliteit in de huisartsenpraktijk.
Deze opleiding helpt jou om de huisarts te ondersteunen binnen de zorgverlening aan patiënten met chronische aandoeningen. Hierdoor ontwikkel jij je als vakbekwame zorgprofessional in de huisartsenpraktijk.
De POH opleiding bij Breederode Hogeschool is gebaseerd op het competentieprofiel Praktijkondersteuner Huisartsenzorg 2017 zoals dit is beschreven in het Rapport POH Transitie van april 2017. Het competentieprofiel POH 2017 is hier te downloaden.
De opleiding telt 21 lesdagen (dit is exclusief toetsing, diplomering, reservedagen en introductie). Doorgaans heb je eens per 2 weken les. Per week loop je minimaal 8 uur stage in de huisartsenpraktijk (totaal 400 uur). Je hebt een gemiddelde studiebelasting van 12 uur per week (dit is exclusief de bijeenkomsten en stage).
De opleiding bestaat uit zowel medisch vakinhoudelijke modules (DM, CVRM, Astma/COPD en Ouderenzorg ) als ondersteunende vakinhoudelijke modules (o.a. Communicatie en Samenwerken, Reflectie, Wetenschap en onderzoek, Gezondheidsbevorderaar, Kwaliteitszorg en Organiseren).
4. Astma/COPD
Astma en COPD zijn serieuze problemen, ongeveer één op de dertien Nederlanders heeft luchtwegklachten. Tijdens deze module doe je kennis op over de ontstaanswijze, prevalentie, diagnostiek, longfunctiemeting, therapie en preventie bij Astma/COPD. Je leert hoe je voorlichting geeft over deze aandoening en je leert uitleg te geven over het gebruik van de medicatie. Daarbij leer je de basisbeginselen van spirometrie en begeleid en bevorder jij het zelfmanagement en de gedragsverandering bij onder andere het stoppen met roken en het bewegen. Kortom, aan het einde van deze module kun jij een zelfstandig spreekuur opzetten en voeren voor patiënten met Astma/COPD.
5. Communicatie & samenwerken
Deze module richt zich op het ontwikkelen van de gewenste attitude, de noodzakelijke kennis en de te beheersen gespreksvaardigheden zoals motiverende gespreksvoering. Aan het einde van deze module kun jij tijdens je spreekuren op effectieve wijze communiceren met patiënten, vertrouwen creëren en betrokkenheid tonen. Zo kun jij patiënten ondersteunen bij hun motivatie tot verandering van gedrag en/of gewoonte en bij het volhouden en borgen van deze verandering. De rol van samenwerkingspartner omvat naast het samenwerken met de patiënt ook het participeren in een netwerk van functionele samenwerkingsrelaties, zowel binnen de eigen huisartsenpraktijk(en) als daarbuiten. Het samenwerken met de patiënt hangt nauw samen met de rol POH als communicator. Het gaat in deze gecombineerde module om het optimaal gebruik maken van elkaars expertise en het optimaal afstemmen van de zorg.
6. Reflectie
In deze opleiding staat niet alleen vakinhoudelijkheid, maar ook hoe je jezelf gaat professionaliseren naar de rol van een deskundige praktijkondersteuner centraal. Om deze persoonlijke ontwikkeling te kaderen helpt deze module je om je eigen leerproces in kaart te brengen. Je leert competentiegebieden analyseren door persoonlijke leerdoelen te beschrijven en te ontwikkelen, om gericht te werken aan je rol als praktijkondersteuner.
Naast het portfolio-gedeelte wordt er in deze module ook aandacht besteed aan intervisie. Intervisie is inzicht krijgen in je handelen, je bewust worden van hetgeen je doet. Het is een vorm van deskundigheidsbevordering, waarbij professionals een beroep doen op hun collega’s of vakgenoten om inzicht te krijgen in werk gerelateerde vraagstukken (Bellersen en Kohlmann, 2013). Voor praktijkondersteuners (POH) een middel om probleem- of complexe situaties in de begeleiding van patiënten en samenwerken met andere professionals bespreekbaar te maken, te analyseren en te reflecteren.
Als afsluiting van jouw leerproces binnen de opleiding POH maak je een CAT (Critically Appraised Topic). Deze gaat over jouw handelen in de relatie zorgverlener en patiënt. Je oefent hiermee om op een onderzoekende wijze naar jouw praktijkuitoefening te kijken.
7. Gezondheidsbevorderaar
Als POH ben jij een gezondheidsbevorderaar en denk je in termen van gedrag en gezondheid. Je leert hoe je in de begeleiding van patiënten de gezondheid kan bevorderen door het ondersteunen van zelfmanagement. Je leert hoe je het gedrag van de patiënt ten aanzien van zijn eigen leefstijl kan beïnvloeden. Hoe kun je er als zorgprofessional voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk gezond blijven? En hoe ondersteun je het zelfmanagement van patiënten? Deze twee vragen staan in deze module centraal.
8. Organiseren
In deze module staan de basisvaardigheden centraal die jij als POH nodig hebt om je eigen spreekuren te organiseren. Je leert hoe je de individuele zorgvraag van de patiënt kunt vaststellen om zorg op maat te kunnen leveren. Tijdens deze module leer je ook de praktische vaardigheden horend bij het DM-, CVRM- en Astma/COPD-spreekuur zoals een voetonderzoek, bloeddrukmeting, 24-uursmeting, bloedglucosemeting en enkel-arm-index. Aan het einde van deze module ben jij in staat om voor specifieke patiëntengroepen een spreekuur te organiseren, uit te voeren en de kwaliteit hiervan te bewaken.
9. Kwaliteit in de huisartsenpraktijk
De functie POH is inmiddels niet meer weg te denken uit de huisartsenpraktijk, juridisch gezien is het belangrijk te weten wat nu wel en wat nu niet mag. Wie is verantwoordelijk, wie is aansprakelijk, wat zijn de rechten en de plichten van de POH uit dit gezondheidsrechtelijk kader? Waar begint de eigen verantwoordelijkheid en waar houdt die op? Wat zijn rechten en plichten van patiënten en wat mogen zij wel of niet verwachten? Voor de huisartsenpraktijk geldt ook dat er zichtbaar gewerkt dient te worden aan de verbetering van kwaliteit binnen de praktijk. Tijdens deze module krijg je inzicht in deze rechten, plichten en andere juridische aangelegenheden. Daarnaast leer jij een verbeterplan voor de huisartsenpraktijk te maken waarbij je systematisch en continue de zorg binnen je praktijk verbetert.
Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) is onafhankelijk, wordt ondersteund en gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en de Europese Commissie (dit in tegenstelling tot CPION) en geeft duidelijkheid en zekerheid over het niveau van opleidingen. Het NLQF is afgeleid van het EQF, het Europees Kwalificatieraamwerk. Het ministerie van OC&W streeft ernaar om in de toekomst alle relevante opleidingen van een NLQF-kwalificatie te voorzien.
Werkgevers kunnen zo de juiste mensen aannemen en de juiste scholing aanbieden aan werknemers. Werknemers kunnen aantonen wat zij waard zijn.
Het NLQF telt acht niveaus en beschrijft per niveau de bijbehorende kennis en vaardigheden en de mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
Het volgen van losse modules behoort ook tot de mogelijkheden. Wij bieden de volgende modules aan:
Wanneer je de opleiding tot POH/PVK volgt bij Breederode, word je opgeleid volgens het competentieprofiel POH 2017.
Aan het einde van de opleiding voldoe jij aan alle competenties van de POH en ontvang jij een officieel en erkend POH-diploma waarmee jij je kan registeren bij het kwaliteitsregister van NVvPO.
Het diploma bij Breederode heeft twee verschillende diplomaomschrijvingen:
Naast het competentieprofiel POH 2017 is er ook een competentieprofiel PVH 2018. Er zijn veel vragen over de komst van de Praktijkverpleegkundige Huisartsenzorg (PVH'er). Wat is het verschil met de praktijkondersteuner (POH'er)? Waarom zijn beide functies nodig? En kun je ook gewoon POH'er blijven? Klik hier en lees de antwoorden.
Ben jij een hbo- of mbo-verpleegkundige met een BIG-registratie? Als jij je diploma tot POH hebt gehaald bij Breederode Hogeschool en als POH werkzaam bent in de huisartsenpraktijk kan je jouw BIG registratie behouden. Je moet dan wel voldoen aan de voorwaarden zoals die in het BIG register staan vermeld. Bekijk hiervoor op de website van het BIG-register bij Criteria per beroep en Beoordelingskader Verpleegkundigen.
SectorplanPlus is een subsidieregeling voor werkgevers in de zorg om een extra impuls aan scholing te kunnen geven. SectorplanPlus geniet grote belangstelling van zorgwerkgevers.
Scholing is belangrijk voor medewerkers om nieuwe medewerkers een goede start te bieden en medewerkers die al in dienst zijn zich te kunnen ontwikkelen. De scholingsimpuls van SectorplanPlus investeert in opscholing van medewerkers zodat werkgevers intern doorlopende leerlijnen kunnen aanbieden.
Kijk voor meer informatie op www.sectorplanplus.nl.
Heb je een andere vooropleiding en denk je toelaatbaar te zijn?
Stuur dan je cv en een korte motivatie naar info@breederode.nl. We kunnen dan aan de hand van jouw werkervaring en vooropleiding bepalen of je aan de opleiding kunt deelnemen.
Heb je een A-inservice diploma Verpleegkunde, een mbo-diploma niveau 4 Doktersassistente of een mbo-diploma niveau 4 Verpleegkunde en 1 à 2 jaar werkervaring? Dan ben je zonder hbo-assessment toelaatbaar tot het reguliere traject van 30 lesdagen.
Particulier
Voor particulieren geldt voor de kosten van een training of opleiding een fiscaal maximale aftrek van € 15.000,- met een drempel van € 250,-.
DATUM | TIJD |
18-mrt-21 | 09.15-16.45 uur |
25-mrt-21 | 09.15-16.45 uur |
8-apr-21 | 09.15-16.45 uur |
22-apr-21 | 09.15-16.45 uur |
MEIVAKANTIE | |
27-mei-21 | 09.15-16.45 uur |
10-jun-21 | 09.15-16.45 uur |
17-jun-21 | 09.15-16.45 uur |
24-jun-21 | 09.15-16.45 uur |
08-jul-21 | 09.15-16.45 uur |
15-jul-21 | 09.15-16.45 uur |
ZOMERVAKANTIE | |
2-sept-21 | 09.15-16.30 uur |
9-sept-21 | 09.15-16.45 uur |
23-sept-21 | 09.15-16.45 uur |
7-okt-21 | 09.15-16.45 uur |
14-okt-21 | 09.15-16.45 uur |
HERFSTVAKANTIE | |
28-okt-21 | 09.15-16.45 uur |
4-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
18-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
25-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
9-dec-21 | 09.15-16.45 uur |
23-dec-21 | 09.15-16.45 uur |
KERSTVAKANTIE | |
13-jan-22 | 09.15-16.45 uur |
27-jan-22 | 09.15-16.45 uur |
10-febr-22 | 09.15-16.45 uur |
24-febr-22 | 09.15-16.45 uur |
VOORJAARSVAKANTIE | |
10-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
17-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
24-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
31-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
DATUM | TIJD |
29-mrt-21 | 09.15-16.45 uur |
12-apr-21 | 09.15-16.45 uur |
26-apr-21 | 09.15-16.45 uur |
MEIVAKANTIE | |
10-mei-21 | 09.15-16.45 uur |
31-mei-21 | 09.15-16.45 uur |
14-jun-21 | 09.15-16.45 uur |
21-jun-21 | 09.15-16.45 uur |
28-jun-21 | 09.15-16.45 uur |
12-juli-21 | 09.15-16.45 uur |
ZOMERVAKANTIE | |
30-aug-21 | 09.15-16.45 uur |
6-sept-21 | 09.15-16.45 uur |
13-sept-21 | 09.15-16.45 uur |
27-sept-21 | 09.15-16.45 uur |
11-okt-21 | 09.15-16.45 uur |
HERFSTVAKANTIE | |
25-okt-21 | 09.15-16.45 uur |
1-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
8-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
22-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
29-nov-21 | 09.15-16.45 uur |
6-dec-21 | 09.15-16.45 uur |
13-dec-21 | 09.15-16.45 uur |
KERSTVAKANTIE | |
3-jan-22 | 09.15-16.45 uur |
17-jan-22 | 09.15-16.45 uur |
31-jan-22 | 09.15-16.45 uur |
14-febr-22 | 09.15-16.45 uur |
21-febr-21 | 09.15-16.45 uur |
VOORJAARSVAKANTIE | |
7-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
14-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
28-mrt-22 | 09.15-16.45 uur |
DATUM | TIJD |
7-apr-21 | 13.30-21.00 uur |
21-apr-21 | 13.30-21.00 uur |
MEIVAKANTIE | |
26-mei-21 | 13.30-21.00 uur |
9-jun-21 | 13.30-21.00 uur |
23-jun-21 | 13.30-21.00 uur |
7-jul-21 | 13.30-21.00 uur |
ZOMERVAKANTIE | |
25-aug-21 | 13.30-21.00 uur |
1-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
15-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
29-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
6-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
13-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
HERFSTVAKANTIE | |
27-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
10-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
24-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
1-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
8-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
15-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
KERSTVAKANTIE | |
12-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
19-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
26-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
9-febr-22 | 13.30-21.00 uur |
16-febr-22 | 13.30-21.00 uur |
VOORJAARSVAKANTIE | |
2-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
9-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
23-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
30-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
6-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
20-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
DATUM | TIJD |
12-apr-21 | 13.30-21.00 uur |
19-apr-21 | 13.30-21.00 uur |
10-mei 21 | 13.30-21.00 uur |
MEIVAKANTIE | |
31-mei-21 | 13.30-21.00 uur |
14-jun-21 | 13.30-21.00 uur |
28-jun-21 | 13.30-21.00 uur |
12-jul-21 | 13.30-21.00 uur |
19-jul-21 | 13.30-21.00 uur |
ZOMERVAKANTIE | |
6-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
13-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
20-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
4-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
18-okt-20 | 13.30-21.00 uur |
HERFSTVAKANTIE | |
1-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
15-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
22-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
29-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
13-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
KERSTVAKANTIE | |
10-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
17-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
24-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
14-febr-22 | 13.30-21.00 uur |
21-febr-22 | 13.30-21.00 uur |
VOORJAARSVAKANTIE | |
7-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
14-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
28-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
4-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
11-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
25-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
DATUM | TIJD |
26-mei-21 | 13.30-21.00 uur |
9-jun-21 | 13.30-21.00 uur |
23-jun-21 | 13.30-21.00 uur |
7-jul-21 | 13.30-21.00 uur |
ZOMERVAKANTIE | |
25-aug-21 | 13.30-21.00 uur |
1-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
15-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
29-sept-21 | 13.30-21.00 uur |
6-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
13-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
HERFSTVAKANTIE | |
27-okt-21 | 13.30-21.00 uur |
10-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
24-nov-21 | 13.30-21.00 uur |
1-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
8-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
15-dec-21 | 13.30-21.00 uur |
KERSTVAKANTIE | |
12-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
19-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
26-jan-22 | 13.30-21.00 uur |
9-febr-22 | 13.30-21.00 uur |
16-febr-22 | 13.30-21.00 uur |
VOORJAARSVAKANTIE | |
2-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
9-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
23-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
30-mrt-22 | 13.30-21.00 uur |
6-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
20-apr-22 | 13.30-21.00 uur |
MEIVAKANTIE | |
11-mei-22 | 13.30-21.00 uur |
01-jun-22 | 13.30-21.00 uur |
Voor eventuele vragen over deze opleiding kun je contact opnemen met de programmaleider.
Schrijf je vandaag nog in voor deze scholing!
Inschrijven