Als POH ondersteun je de huisarts bij de zorg aan patiënten met een chronische aandoening.
Onze unieke, praktijkgerichte opleiding onderscheidt zich op een aantal aspecten:
Bij ons volg je zoveel mogelijk onderwijs op locatie met een enkele online bijeenkomst.
Als Praktijkondersteuner Huisartsenzorg (POH) ben je werkzaam in de eerstelijnszorg en ondersteun je de huisarts bij de medische zaken en zorg aan patiënten met een chronische aandoening zoals Diabetes Mellitus, CVRM en Astma/COPD. Dit doe je volgens gebruikelijke richtlijnen tijdens een eigen georganiseerd spreekuur waarbij je controles en lichamelijk onderzoek uitvoert. Daarnaast is er aandacht voor ouderenzorg. Ook geef je de patiënt voorlichting en educatie, leg je huisbezoeken af en beantwoord je de vragen van de patiënten. Je leert hoe patiënten met (de gevolgen van) hun ziekte kunnen omgaan en bespreekt hoe jij als POH daar ondersteuning in kunt bieden. Jij bent de verbindende schakel tussen verschillende hulpverleners. Maar ook binnen de praktijk speel je een belangrijke rol, je houdt je namelijk ook bezig met het verbeteren van de kwaliteit in de huisartsenpraktijk.
Deze opleiding helpt jou om de huisarts te ondersteunen binnen de zorgverlening aan patiënten met chronische aandoeningen. Hierdoor ontwikkel jij je als vakbekwame zorgprofessional in de huisartsenpraktijk.
De POH opleiding bij Breederode Hogeschool is gebaseerd op het competentieprofiel Praktijkondersteuner Huisartsenzorg 2017 zoals dit is beschreven in het Rapport POH Transitie van april 2017. Het competentieprofiel POH 2017 is hier te downloaden.
De opleiding telt 30 lesdagen (dit is exclusief toetsing, diplomering, reservedagen en introductie). Doorgaans heb je eens per 2 weken les. Per week loop je minimaal 8 uur stage bij een huisartsenpraktijk (totaal 600 uur). De gemiddelde studiebelasting bedraagt 8 tot 12 uur per week (dit is exclusief de bijeenkomsten en stage).
De opleiding bestaat uit zowel medisch vakinhoudelijke modules (CVRM, DM, Astma/COPD en Ouderenzorg) als ondersteunende vakinhoudelijke modules (o.a. Communicatie en samenwerken, Kwaliteit in de huisartsenpraktijk, Organiseren en Gezondheidsbevorderaar).
1. CVRM
Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste oorzaak van sterfte bij vrouwen en de tweede bij mannen. Jaarlijks overlijden er ruim 40.000 mensen in Nederland aan hart- en vaatziekten. De begeleiding van patiënten met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten is bij uitstek een taak die door de praktijkondersteuner uitgevoerd kan worden: het is zorg met veel aandacht voor leefstijl en zelfmanagement. Tijdens deze module leer je alles over de inhoud van de NHG-standaard CVRM en over de ontstaanswijze van hypertensie en hypercholesterolemie. Je leert over de ziekten, de geneesmiddelengroepen, de bijbehorende klachten en over de risicofactoren bij hartinfarct, angina pectoris, hartfalen, herseninfarct, TIA, aneurysma aorta en perifeer arterieel vaatlijden (etalagebenen). Aan het einde van deze module ben je in staat om zelfstandig een CVRM-spreekuur te voeren en herken jij klachten die wijzen op hartfalen. Hierdoor kun je de patiënt op adequate wijze informeren over en begeleiden bij het juiste gebruik van medicatie, de (bij)werkingen en de klachten/symptomen.
2. Diabetes Mellitus type 2
Diabetes mellitus type 2 is van alle chronische ziekten in Nederland de meest voorkomende aandoening. Jaarlijks neemt het aantal mensen met diabetes mellitus type 2 met 71.000 toe. Meer dan 90% van de patiënten met diabetes mellitus type 2 wordt in de huisartsenpraktijk behandeld. Tijdens deze module leer je de patiënt op een juiste wijze te informeren over de aard van de ziekte, de daaruit voortvloeiende noodzaak voor periodiek onderzoek en de mogelijke behandelingen. Op deze manier kun jij de verworven kennis toepassen bij de consultvoering van de kwartaal- en jaarcontroles van de patiënten met diabetes mellitus type 2. Aan het einde van deze module ben je in staat zelfstandig een diabetes mellitus type 2 spreekuur te voeren.
3. Astma/COPD
Astma en COPD zijn serieuze problemen, ongeveer één op dertien Nederlanders heeft luchtwegklachten. Tijdens deze module doe je kennis op over de ontstaanswijze, prevalentie, diagnostiek, longfunctiemeting, therapie en preventie bij Astma/COPD. Je leert hoe je voorlichting geeft over deze aandoening en je leert uitleg te geven over het gebruik van de medicatie. Daarbij leer je de basisbeginselen van spirometrie en begeleid en bevorder jij het zelfmanagement en de gedragsverandering bij onder andere het stoppen met roken en het bewegen. Kortom, aan het einde van deze module kun jij een zelfstandig spreekuur opzetten en voeren voor patiënten met Astma/COPD.
4. Ouderenzorg
Het aantal ouderen in Nederland groeit snel. Met de toename van dit aantal ouderen stijgt ook de zorgvraag. Steeds meer huisartsen merken de toegenomen hoeveelheid aan taken en verantwoordelijkheden bij de zorg voor hun oudere patiënt. De POH kan ingezet worden om de huisarts op inhoudelijk en organisatorisch gebied bij te staan en zo het zorgaanbod voor ouderen te verbeteren. Aan het einde van deze module heb je kennis over de geriatrische complexe problematiek en kun je een zorgbehandelplan voor een oudere opstellen. Daarbij houd je rekening met de zorgbehoefte, de beschikbare zorg en ondersteuningsbehoefte van de patiënt en diens mantelzorger.
5. Communicatie & samenwerken
Deze module richt zich op het ontwikkelen van de gewenste attitude, de noodzakelijke kennis en de te beheersen gespreksvaardigheden zoals motiverende gespreksvoering. Aan het einde van deze module kun jij tijdens je spreekuren op effectieve wijze communiceren met patiënten, vertrouwen creëren en betrokkenheid tonen. Zo kun jij patiënten ondersteunen bij hun motivatie tot verandering van gedrag en/of gewoonte en bij het volhouden en borgen van deze verandering.
6. Reflectie
In deze opleiding staat niet alleen vakinhoudelijkheid, maar ook hoe je jezelf gaat professionaliseren naar de rol van een deskundige praktijkondersteuner centraal. Om deze persoonlijke ontwikkeling te kaderen helpt deze module je om je eigen leerproces in kaart te brengen. Je leert competentiegebieden analyseren en door persoonlijke leerdoelen te beschrijven en te ontwikkelen, om gericht te werken aan je rol als praktijkondersteuner.
Naast het portfolio-gedeelte wordt er in deze module ook aandacht besteed aan intervisie. Intervisie is inzicht krijgen in je handelen, je bewust worden van hetgeen je doet. Het is een vorm van deskundigheidsbevordering, waarbij professionals een beroep doen op hun collega’s of vakgenoten om inzicht te krijgen in werk gerelateerde vraagstukken (Bellersen en Kohlmann, 2013). Voor praktijkondersteuners (POH) een middel om probleem- of complexe situaties in de begeleiding van patiënten en samenwerken met andere professionals bespreekbaar te maken, te analyseren en te reflecteren.
De casestudie Persoonsgerichte Zorg (PGZ) vormt de afstudeeropdracht voor de opleiding POH. In deze casestudie staat de vormgeving van Persoonsgerichte Zorg tijdens een complexe hulpverleningssituatie centraal. In de methode ‘de reflectieve casestudie’ (ter Maten, 2017) wordt van je gevraagd om zowel methodisch als reflectief jouw wijze van werken binnen een hulpverleningsrelatie te bestuderen.
7. Gezondheidsbevorderaar
Als POH ben jij een gezondheidsbevorderaar en denk je in termen van gedrag en gezondheid. Je leert hoe je in de begeleiding van patiënten de gezondheid kan bevorderen door het ondersteunen van zelfmanagement. Je leert hoe je het gedrag van de patiënt ten aanzien van zijn eigen leefstijl kan beïnvloeden. Hoe kun je er als zorgprofessional voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk gezond blijven? En hoe ondersteun je het zelfmanagement van patiënten? Deze twee vragen staan in deze module centraal.
8. Organiseren
In deze module staan de basisvaardigheden centraal die jij als POH nodig hebt om je eigen spreekuren te organiseren. Je leert hoe je de individuele zorgvraag van de patiënt kunt vaststellen om zorg op maat te kunnen leveren. Tijdens deze module leer je ook de praktische vaardigheden horend bij het DM-, CVRM- en Astma/COPD-spreekuur zoals een voetonderzoek, bloeddrukmeting, 24-uursmeting, bloedglucosemeting en enkel-arm-index. Aan het einde van deze module ben jij in staat om voor specifieke patiëntengroepen een spreekuur te organiseren, uit te voeren en de kwaliteit hiervan te bewaken.
9. Kwaliteit in de huisartsenpraktijk
De functie POH is inmiddels niet meer weg te denken uit de huisartsenpraktijk, juridisch gezien is het belangrijk te weten wat nu wel en wat nu niet mag. Wie is verantwoordelijk, wie is aansprakelijk, wat zijn de rechten en de plichten van de POH uit dit gezondheidsrechtelijk kader? Waar begint de eigen verantwoordelijkheid en waar houdt die op? Wat zijn rechten en plichten van patiënten en wat mogen zij wel of niet verwachten? Voor de huisartsenpraktijk geldt ook dat er zichtbaar gewerkt dient te worden aan de verbetering van kwaliteit binnen de praktijk. Tijdens deze module krijg je inzicht in deze rechten, plichten en andere juridische aangelegenheden. Daarnaast leer jij een verbeterplan voor de huisartsenpraktijk te maken waarbij je systematisch en continue de zorg binnen je praktijk verbetert.
Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) is onafhankelijk, wordt ondersteund en gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en de Europese Commissie (dit in tegenstelling tot CPION) en geeft duidelijkheid en zekerheid over het niveau van opleidingen. Het NLQF is afgeleid van het EQF, het Europees Kwalificatieraamwerk. Het ministerie van OC&W streeft ernaar om in de toekomst alle relevante opleidingen van een NLQF-kwalificatie te voorzien.
Werkgevers kunnen zo de juiste mensen aannemen en de juiste scholing aanbieden aan werknemers. Werknemers kunnen aantonen wat zij waard zijn.
Het NLQF telt acht niveaus en beschrijft per niveau de bijbehorende kennis en vaardigheden en de mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
Het volgen van losse modules behoort ook tot de mogelijkheden. Wij bieden de volgende modules aan:
Wanneer je de opleiding tot POH volgt bij Breederode, word je opgeleid volgens het competentieprofiel POH 2017.
Aan het einde van de opleiding voldoe jij aan alle competenties van de POH en ontvang jij een officieel en erkend POH diploma (met waardering op NLQF-niveau 5) waarmee jij je kan registeren bij het kwaliteitsregister van NVvPO.
Het diploma bij Breederode heeft twee verschillende diploma omschrijvingen:
Naast het competentieprofiel POH 2017 is er ook een competentieprofiel PVH 2018. Er zijn veel vragen over de komst van de Praktijkverpleegkundige Huisartsenzorg (PVH'er). Wat is het verschil met de praktijkondersteuner (POH'er)? Waarom zijn beide functies nodig? En kun je ook gewoon POH'er blijven? Klik hier en lees de antwoorden.
SectorplanPlus is een subsidieregeling voor werkgevers in de zorg om een extra impuls aan scholing te kunnen geven. SectorplanPlus geniet grote belangstelling van zorgwerkgevers.
Scholing is belangrijk voor medewerkers om nieuwe medewerkers een goede start te bieden en medewerkers die al in dienst zijn zich te kunnen ontwikkelen. De scholingsimpuls van SectorplanPlus investeert in opscholing van medewerkers zodat werkgevers intern doorlopende leerlijnen kunnen aanbieden.
Kijk voor meer informatie op www.sectorplanplus.nl.
Heb je een andere vooropleiding en denk je toelaatbaar te zijn?
Stuur dan je cv en een korte motivatie naar info@breederode.nl. We kunnen dan aan de hand van jouw werkervaring en vooropleiding bepalen of je aan de opleiding kunt deelnemen.
Verpleegkundigen met een hbo-diploma zijn toelaatbaar voor het eenjarige traject van 21 lesdagen. Verpleegkundigen met een A-inservice diploma met 1 à 2 jaar werkervaring in de functie van verpleegkundige zijn toelaatbaar voor het verkorte traject mits zij een hbo-assessment van Breederode Hogeschool met succes hebben afgesloten.
Voor eventuele vragen over deze opleiding kun je contact opnemen met de programmaleider via onderstaand telefoonnummer, e-mailadres of via ons contactformulier.